Trakya Üniversiteler Birliği (TÜB) etkinlikleri kapsamında Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanı Prof. Dr. Muzaffer ELMAS ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mümin ŞAHİN’in konuşmacı olarak katıldığı “Uzaktan Eğitimde Kalite ve Akreditasyon” konulu bilgilendirme semineri webinar şeklinde Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Bülent EKER’in moderatörlüğünde gerçekleştirildi.
TÜB Dönem Başkanı ve Kırklareli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Bülent ŞENGÖRÜR, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Süleyman ÖZDEMİR, Trakya Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ahmet Hamdi ZAFER, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Süha ÖZDEN ve çok sayıda akademisyen toplantıya online olarak bağlandı.
Yoğun ilgi gören toplantının açılışında bir selamlama konuşması yapan TÜB Dönem Başkanı ve Kırklareli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Bülent ŞENGÖRÜR, Trakya Üniversiteler Birliği bünyesinde “Uzaktan Eğitimde Kalite ve Akreditasyon” başlıklı bir bilgilendirme seminerinin gerçekleştirilmesinden duyduğu memnuniyeti ifade ederek, TÜB’e üye üniversitelerin aynı çatı altında birbirleriyle uyumlu bir şekilde çalışarak ortak projelere ve başarılı çalışmalara imza attıklarını söyledi. Uzaktan eğitimde kalitenin artması ve yükseköğretimde başarı elde edilmesi için yapılması gerekenlerin ele alınacağı bilgilendirme toplantısının faydalı olması dileğinde bulunan ŞENGÖRÜR, Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanı Prof. Dr. Muzaffer ELMAS ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mümin ŞAHİN’e teşekkür etti.
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mümin ŞAHİN, programda yaptığı konuşmada pandemi ile gündeme gelen uzaktan eğitimin yıllar öncesine dayanan bir bilinirliği olduğunu ve günümüzde giderek yaygınlaştığını söyledi. Üniversitelerindeki uzaktan eğitim faaliyetleriyle ilgili bilgiler de paylaşan Prof. Dr. ŞAHİN, “Uzaktan Eğitimde kalite ve akreditasyon ve bu kalitenin sürekliliği çok önem arz ediyor. Yükseköğretim kurumlarında yüksek standartları garanti etmemiz ve sürekli bu eğitimi geliştirerek ve modifiye ederek kaliteyi arttırmamız gerekiyor. Bu nedenle bugün Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanı Prof. Dr. Muzaffer ELMAS hocamızın bilgilendirmelerini çok kıymetli buluyoruz” dedi.
Üniversitelerimiz kalite sistemlerini kurarak hedeflerine ulaşmalıdır.
Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanı Prof. Dr. Muzaffer ELMAS ise konuşmalarında, YÖKAK olarak asıl hedeflediklerinin üniversitelerin kendilerine ait bir kalite sistemi kurmalarını sağlamak olduğunu kaydetti. Sistem kurarak hedefe ulaşma süreciyle ilgili açıklamalarda bulunan Prof. Dr. ELMAS, şöyle konuştu:
“Üniversitelerimizin kaynak olarak öğretim elemanları, alt yapıları, bütçeleri ve paydaşları bulunmaktadır. Bu kaynakların kullanılması için öncelikle kurumun vizyonu ve misyonu belirlenmelidir. Eğitim-öğretim ve araştırma süreçleri belirlenmeli ve buna göre amaç ve hedefler konmalıdır. Bu paralelde üniversitemizin eğitim hedefleri, araştırma hedefleri ve topluma katkı hedefleri belirlenmiş olacaktır. Sonrasında yapılması gereken bu hedefleri gerçekleştirmek için çalışmak ve sonuçlarını takip etmektir. Örneğin öğrencilerimizi yetiştirmek amacıyla belirlenen yetkinliklerle mezun olan öğrencilerimizin yetkinliklerini karşılaştırmalıyız. Bunu yapmanın yolu, öğrencilerimizi eğitim-öğretim süreçlerinde izlemek ve mezunlarımızı çalışmaya başladıkları yerlerde değerlendirmektir. Bu test edildiğinde eğer amaca ulaşılmamışa sürecin başından itibaren dönüp hedef ve uygulamalar tekrar gözden geçirilmelidir. Aynı şekilde araştırmayla ilgili bir hedef konulduysa bu gözden geçirilmelidir. Acaba bir sistem kurulup hedefe ulaşılmış mıdır? Bu noktada akreditasyon ajansı ya da YÖKAK’a başvurularak bölüm bazında bir değerlendirme yapılması talep edilmelidir.
Bizim asıl yapmaya çalıştığımız şey, üniversitelerin kendilerine sistem kurmalarını sağlamak.
Burada en önemli görev kuruma düşüyor. Eğer kurum kendi imkanlarına göre bir eğitim-öğretim hedefi koymuşsa, bir araştırma hedefi koymuşsa bunu artık orada bırakmamalıdır. Öğretim elemanlarını eğitmeli, gerekli altyapıyı oluşturmalı ve sürecin ve çıktıları, sonuçları değerlendirmelidir. Sonuçlar hedeflendiği gibi değilse süreç tekrar edilmelidir. Üniversiteler bu eksende kendi içinde bir sistem kurmalıdır. Bizim de asıl yapmaya çalıştığımız şey, üniversitelerin kendilerine sistem kurmalarını sağlamaktır. Kalitenin bunu sağlarsak kendiliğinden geleceğini düşünüyoruz. Aynı zamanda ilgili akreditasyon kuruluşları çağırılarak yapılan iyileştirme çalışmalarının evrensel normlara uygun olup olmadığı, üniversiteyi başarıya götürüp götürmeyeceği tarafsızca inceletilerek sonuçlara bakılmalıdır. YÖKAK olarak bu hususları çok önemsiyoruz. Bunları gerçekleştirirken bizim kriterlerimiz var. Biz üniversitelerin vizyonlarına, kalite güvence sistemlerine, paydaş katılımlarına, öğrenci merkezli öğrenme anlayışlarına bakıyoruz. Eğitim öğretimde, araştırmada ve topluma katkıda 18 alt başlığımız var.”
YÖKAK olarak ‘Uzaktan Öğretim Değerlendirme Rehberi’ hazırladık.
Uzaktan Eğitim konusundaki YÖKAK’ ın çalışmalarını paylaşan Prof. Dr. Muzaffer ELMAS; “Uzaktan eğitimde üniversitelerde eğitimin dünyadaki gelişmelere göre yapılmasına ve çeşitliliğin öne çıkarılmasına önem veriyoruz. Öğrenci merkezli öğretme ve değerlendirmede uzaktan öğretim geliştirme metotlarının kullanılmasını istiyoruz. Öğretim kadrosunun yetkinliği ve mesleki gelişimi çok önemli. Bu noktada YÖKAK olarak ‘Uzaktan Öğretim Değerlendirme Rehberi’ hazırladık. Bu rehberi web sayfamızdan ve sosyal medya hesaplarımızdan yayınladık. Üniversitelere de mail olarak gönderdik. Rehberde hocaların eğitimi, öğrenme kaynakları, üniversitenin bilgi yönetimi olup olmadığı hususlarında kriterler yer alıyor.
Herkes bir kat daha fazla çalışmalı diye düşünüyorum.
Şu anda tüm dünyada süregelen bir pandemi ortamında bulunmaktayız. Uzaktan eğitim sürecinde herkes bir kat daha fazla çalışmalı diye düşünüyorum. Konuyla ilgili motivasyon sağlama görevi sayın rektörlerimize ve dekanlarımıza düşüyor. Biz, en az kayıpla bu süreci kapatmalıyız. Rektörlerimiz, dekanlarımız ve bölüm başkanlarımız için ‘bu pandemi ortamında öğrencilerimize kazandırmamız gereken tüm yetkinlikleri kazandırdığımızı’ söyleyebilmenin gururu ve mutluluğu çok değerli. Ülkemizin yükseköğretimi tüm eğitim kademelerine ve dünyaya örnek bir model olabilir. Güzel çalışmalarımızı diğer üniversite ve kurumlarla paylaşarak etkisini ve yaygınlığını artırabiliriz. Trakya’daki üniversiteler gerçekleştirdikleri işbirliğiyle ve paylaşma anlayışlarıyla çok iyi yere geldiler. Bu bakımdan Trakya Üniversiteler Birliği üyesi üniversiteleri tebrik ediyorum” diye konuştu.
Webinar soru-cevap ve temenniler ile sona erdi.